Doctoral Training and Scientific Production in HEIs: Some Indicators for Colombia with Respect to Chile

  • Elizabeth Aponte Jaramillo Universidad Autónoma de Occidente
  • Fredy Eduardo Vásquez-Rizo Universidad Autónoma de Occidente
  • Jesús Gabalán Coello Corporación Penser
Keywords: Doctoral training, intellectual production, quality of education, Colombia, Chile

Abstract

This article analyzes the relationship between doctoral training and scientific production in Colombia with respect to Chile, due to its similarity in the total number of new knowledge products. The results of the statistical and documentary review show that doctors in Colombia are concentrated in Higher Education Institutions (HEIs), while in Chile they do so in industry. For this, an exploratory and descriptive analysis of official sources (ministries of education, science and technology entities) and the Scopus database is carried out, calculating variables and indicators related to productivity. This gives some evidence about the efforts that these countries have made; however, this does not seem to be enough, given that the results show an indicator of a number of articles per doctor of less than 1. In this way, it contributes to the discussion about the relevance of public policy in the formation of human capital, and its scientific and development implications.

Downloads

Author Biographies

Elizabeth Aponte Jaramillo, Universidad Autónoma de Occidente
Doctora en Economía y Sociología de la Globalización. Facultad de Comunicación y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Occidente. Grupo de Investigación Economía y Desarrollo. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0820-5679. 
Fredy Eduardo Vásquez-Rizo, Universidad Autónoma de Occidente
Doctor en Gestión de la Información y la Comunicación en las Organizaciones. Facultad de Comunicación y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Occidente. Grupo de Investigación en Gestión del Conocimiento y Sociedad de la Información. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1398-6174. 
Jesús Gabalán Coello, Corporación Penser
Doctor en Medición y Evaluación en Educación. Dirección General, Corporación Penser. Grupo de Investigación Penser. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-7674-8849. 

References

Álvarez, P. y Pérez, M. (2016). Políticas científicas públicas en Latinoamérica: el caso de Ecuador y Colombia (2000- 2013). El Profesional de la Información 25 (5), 758 - 766. https://doi.org/10.3145/epi.2016.sep.06

Aronne, L. (2019). Formação e produção acadêmica: o papel das editoras universitárias. Estudos IberoAmericanos 45 (2), 163 - 173. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2019.2.32339

Bonilla, L. (2021). Inversión en educación, salarios y condiciones de trabajo de los y las docentes en América Latina. Argentina: Centro Internacional de Investigaciones Otras Voces en Educación.

Canti, L., Chrzanowska, A., Doglio, G., Martina, L. y Van Den Bossche, T. (2021). Research culture: science from bench to society. Biology Open 10 (8). https://doi.org/10.1242/bio.058919

Cardoso, E., Cerecedo, M. y Vanegas, E. (2013). Las competencias docentes en los programas de posgrado en Administración. Un estudio de diagnóstico. Formación Universitaria 6 (2), 43 - 50. https://doi.org/10.4067/ S0718-50062013000200006

Carvajal, A. E. y Carvajal, E. (2019). Producción científica en ciencias de la salud en los países de América Latina, 2006-2015: análisis a partir de SciELO. Revista Interamericana de Bibliotecología 42 (1), 15 - 21. https:// doi.org/10.17533/udea.rib.v42n1a02

Casimiro, W. H., Casimiro, C. N. y Casimiro, J. F. (2020). Los posgrados y la investigación científica en las universidades peruanas. Revista Mendive 18 (1), 155 - 169. En: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v18n1/1815-7696-men- 18-01-155.pdf

Castillo, J. A. y Powell, M. (2019). Análisis de la producción científica del Ecuador e impacto de la colaboración internacional en el periodo 2006-2015. Revista Española de Documentación Científica 42 (1), 1 - 16. https://doi.org/10.3989/redc.2019.1.1567

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal). (2008). Espacios iberoamericanos: la economía del conocimiento. En: https://www.cepal.org/es/publicaciones/1340-espacios-iberoamericanos-la-economia-conocimiento

El Observatorio de la Universidad Colombiana. (2021). Indicadores de la U. En: https://www.universidad.edu.co/ docentes-segun-nivel-de-formacion/

Elsevier. (2021). Scopus. En: https://www.scopus.com/home.uri

Espinoza, O. y González, L. E. (2009). Desarrollo de la formación de posgrado en Chile. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad – CTS 5 (13), 207 - 232. En: https://dialnet.unirioja.es/descarga/ articulo/3118261.pdf

Gil, J. L., Morales, M. y Mesa, J. (2017). La evaluación educativa como proceso histórico social: perspectivas para el mejoramiento de la calidad de los sistemas educativos. Revista Universidad y Sociedad 9 (4), 162 -167. En: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n4/rus22417.pdf

Gobierno de Chile. (2019). Informe personal académico en educación superior 2019. Chile: Ministerio de Educación – Servicio de Información de Educación Superior (SIES).

Gobierno de Chile. (2023). Informe 2022. Titulación en educación superior. Chile: Ministerio de Educación – Servicio de Información de Educación Superior (SIES).

Jaramillo, H. (2006). Investigación, generación de conocimiento y programas de doctorado. Colombia: Universidad del Rosario.

Jaramillo, H. (2009). La formación de posgrado en Colombia: maestrías y doctorados. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad – CTS 5 (13), 131 - 155. En: http://www.revistacts.net/wp-content/ uploads/2020/01/vol5-nro13-jaramillo.pdf

Jaramillo, H. (2010). Estudio sobre resultados e impactos de los programas de apoyo a la formación de posgrado en Colombia: hacia una agenda de evaluación de calidad. En Luchilo, L., ed. Formación de posgrado en América Latina (pp. 272 – 278). Argentina: Endeba.

Martínez, M. (2020). Communication research in Spain (1985-2015). Institutional context, academic community and scientific production. Revista Latina de Comunicación Social 75, 383 - 414. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1432.

Méndez, J. A. and Vera, L. (2015). Salaries, incentives and teaching intellectual production in the public university in.

Colombia. Apuntes del CENES 34 (60), 95 - 130. https://doi.org/10.19053/22565779.3281

Ministry of Science, Technology, Knowledge and Innovation (2020). Informe final. "Encuesta de trayectoria doctorados en Chile". At: https://www.minciencia.gob.cl/uploads/filer_public/87/e0/87e0dfd8-4a11- 4b7d-9c3d-354e024184b3/informe_final_levantamiento.pdf.

Ministry of Science, Technology and Innovation (2021). National Call for the Recognition and Measurement of Research, Technological Development or Innovation Groups and for the Recognition of Researchers of the National System of Science, Technology and Innovation - 2021. At: https://minciencias. gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/anexo_1_-_documento_conceptual_2021.pdf.

Ministry of Economy, Development and Tourism (2021). Encuesta Longitudinal de Empresas (ELE). In: https:// www.economia.gob.cl/category/estudios-encuestas/encuestas-y-bases-de-datos/encuesta-longitudi- nal-de-empresas-ele

Ministry of National Education (2021). National System of Higher Education Information (SNIES).

At: https://snies.mineducacion.gov.co/portal/

Moreno, A. J. (2019). Bibliometric study of scientific production in Web of Science: professional training and blended learning. Pixel-Bit, Journal of Media and Education 56, 149 - 168. https://doi.org/10.12795/ pixelbit.2019.i56.08.

Nilholm, C., Sundberg, D., Forsberg, E., Hirsh, A., & Román, H. (2021). The aims and meaning of teaching as reflected in high-impact reviews of teaching research. Teaching and Teacher Education 107. https://doi. org/10.1016/j.tate.2021.103488.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2021). Unesco science report: the race against the clock for smarter development. At: https://www. unesco.org/reports/science/2021/en/race4smarter-development.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) and International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean (IESALC) (2020). Research and link with society in universities with Latin America. In: https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/ uploads/2020/12/PaperInvestigacion-Universidades-EN-1.pdf

Ibero-American Network of Science and Technology Indicators (RICYT). (2021). Publications in SCOPUS 2010-2019.

At: http://app.ricyt.org/ui/v3/comparative.html?indicator=CSCOPUS&start_year=2010&end_year=2019

Restrepo, B. (2004). Concepts and applications of formative research, and criteria for evaluating scientific research in the strict sense. In: https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2017/03/ Investigaci%C3%B3n-Formativa-Colombia.pdf

Rodríguez, J., González, C. and Maqueda, G. (2017). The National System of Researchers in Mexico: 20 years of scientific production in higher education institutions (1991-2011). Investigación Bibliotecológica 31 (1), 187 - 219. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2017.nesp1.57890

Van Der Berg, S. (2018). What international educational evaluations tell us about education quality in developing.

nations. Education Policy Analysis Archives 26 (45), 1 - 16. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3816

Villaveces, J. L. (2017). Prospective research in the Colombian university. Revista Nómadas 17, 169 -

En: https://www.redalyc.org/pdf/1051/105117951013.pdf

Yang, J. and Zhao, X. (2021). The effect of creative thinking on academic performance: mechanisms, heterogeneity, and implication. Thinking Skills & Creativity 40, 1 - 1. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100831

Published
2023-09-21
How to Cite
Aponte Jaramillo, E., Vásquez-Rizo, F. E., & Gabalán Coello, J. (2023). Doctoral Training and Scientific Production in HEIs: Some Indicators for Colombia with Respect to Chile. Sophia, 19(2). https://doi.org/10.18634/sophiaj.19v.2i.1262
Section
Artículos de investigación