Research an everyday act of relationship and understanding of the environment: memories of the Soatá

Authors

  • Adriana María Galvis Cardona Magister en Estudios de Familia y Desarrollo de la Universidad de Caldas, licenciada en Español y Literatura Universidad Tecnológica de Pereira, docente Institución Educativa Juan José Rondón. Correo: Author
  • Anyi Verónica Pinzón Manrique Author
  • Leidy Carolina Coronado Quintana Author
  • Cristian Ferney Gómez Caicedo Author

DOI:

https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.688

Keywords:

Education, research, narration, pedagogical model, intergenerational relations.

Abstract

The present text addresses the education-research relationship as a beautiful and complex event that tries to respond to a series of daily questions in the field of education. For example, to the articulation of scientific knowledge with the aesthetic field, in younger people and with initial readings. A process is generated between a team of students of 10th (secondary) grade from the educational institution Juan José Rondón, from the municipality of Soatá, north of Boyacá province, and a group of grandparents and old people of the town; relatives, acquaintances and memories of places that activate childhood and the first experiences to approach language, such as memory and curiosity mediated by the word through stories, oral contact and the thread of memory. The reflection focuses on the development of critical and interpretive thinking in students, the formation of autonomous people who actively participate in political, social and cultural life; aspects that involve a reflexive exercise and the social responsibility of the individuals who make up a society as dissimilar as the Colombian one. The pedagogical model was "The Transformative School" by Giovanni Iafransesco, by which it is emphasized the role of language and the relations established between interviewers and interviewees. Some fragments of the stories provided by the grandparents are presented, narrations that partly show the aesthetic proposal worked here. In summary, it is highlighted the need to stimulate the creative attitude and the aesthetic and social sensibility, as priority elements that education must take into account at the present time, if what is desired is to promote human beings and societies that face their problems in a rational and sensitive way.

References

Agulló, C. (1970). La voz y la palabra de los tesoros vivos: fuentes orales y recuperación del patrimonio histórico-educativo inmaterial.

Archila, M. (2005). Voces Subalternas e Historia Oral. Memorias del I Encuentro Internacional de Historia Oral “Oralidad y Archivos de la Memoriaâ€. Bogotá, Mayo 5. 6, 7.

Arendt, H. (1998). La Condición Humana. Barcelona: Paidós.

Argüello, R. (2001). Entre la espada y la palabra. Bogotá: Ambrosía Editores.

Caballero, E. (1954). Siervo sin tierra. Bogotá: Editorial Monta.

Castro, B. (1996). Historia de la vida cotidiana en Colombia. Bogotá: Editorial Norma S.A.

Castronovo, A. (2004). Promoción de la lectura desde la librería hacia nuevos lectores. Colección nuevos caminos. Buenos Aires: Ediciones Colihue.

Colciencias. (2009) Xua, Teo y sus amigos en la onda de la investigación. Editorial Edeco.

Gonzáles, A. (2013). La vejez en los orígenes de la cultura occidental. 2013., recuperable de:http://www.siforage.eu/eotools_files/files/LA-VEJEZ-EN-LOS-ORIGENES-DE-LA-CULTURA-OCCIDENTAL.pdf.

Kaiser, R. (1996) Lo biográfico, pases de estafeta y diálogo inter(intra)disciplinario: experiencia y narratividad. Articulo web, recuperable en www.periodicos.ufrn.br/interlegere/article/download/8973/6387.

López, L. (2005).Historia oral: la importancia de recuperar la palabra hablada como una nueva propuesta de escribir historia en Colombia.

Memorias del I Encuentro Internacional de Historia Oral “Oralidad y Archivos de la Memoria†y I Encuentro Nacional de Historia Oral “Usos y expresiones de la Oralidad en Educaciónâ€. Realizado por el Colectivo de Historia Oral. Bogotá, Colombia, Mayo 5, 6 y 7 de 2005. (Formato Cd Room). Recuperado de: www.colectivohistoriaoral.org.

Peñuela, C. (1948). Descripción geográfica y noticia histórica de esta población. Alcaldía circuito de Soatá.

Profamilia.(2013). Envejecimiento y vejez en Colombia.

Sabino, C. (1997). El proceso de investigación. Bogotá: Editorial Panamericana.

Sandoval, C.(1996). Investigación cualitativa. Bogotá: ICFES.

Vásquez, F. (1992). Más allá del ver está el mirar. Revista signo y pensamiento No 20. Universidad ICESI.

Published

2017-03-07

Issue

Section

Artículos de investigación

How to Cite

Research an everyday act of relationship and understanding of the environment: memories of the Soatá. (2017). Sophia, 13(1), 85-98. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.688