Educational quality in Colombian higher education: a theoretical approach

  • Jeisson Fabian Martin Calvo UNIVERSIDAD DISTRITAL FRANCISCO JOSE DE CALDAS
Keywords: Educational quality, higher education, teacher training, educational policy, curricular reforms.

Abstract

In this theoretical article, the heuristic V tool of Gowin was used in order to perform a review and documentary analysis on the generalities of educational quality in Colombian higher education, with the purpose of critically exploring the change that it has undergone, since the 1991 Political Constitution of Colombia until the 2014-2018 National Development Plan; being able to interpret the relevant concepts in this field. On the other hand, it was obtained a theoretical basis of the results produced in the area, which can be used as a reference in research around the subject and in the processes of qualified registration and accreditation. What is presented (here) is a theoretical approach from the analysis of the veracity of the information and the description of the results in terms of the concept of educational quality and its antecedents in Colombian higher education; in this study, there are shown the limitations of the current system of assurance of quality, and the need to transform it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeisson Fabian Martin Calvo, UNIVERSIDAD DISTRITAL FRANCISCO JOSE DE CALDAS
Profesor Asociado de la Facultad de medio ambiente y recursos naturales de la Universidad Distrital Francisco Jose de Caldas ,Magister en enseñanza de las ciencias exactas y naturales de la Universidda Nacional de Colombia,Doctorando en enseñanza de las Ciencias mencion Fisica de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Doctorando en educacion de la Universidad de Baja California.Par evaluador reconocido.Miembro de comites de evaluacion en congresos internacionales.

References

Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la educacion:ejes para su definicion y evaluación. Revista Interamericana de Desarrollo Educativo, 561-578.

Ardila Rodríguez, M. (2011 Vol 5 ). Calidad de la educaión superior en Colombia,¿problema de compromiso colectivo? Revista Educación y Desarrollo Social, 44-55.

Briceño, A. (2011 Vol 5). Justicia:¿igualdad o equidad en la educación superior? Revista Educación y Desarrollo Social, 70-83.

Castaño Duque , G. A., & García Serna, L. (2012). Una revisión teórica de la calidad de la educación superior en el contexto colombiano. Educación y Educadores, 1-13.

Giraldo, U., Abad, D., & Díaz, E. (s.f.). Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia . 1-20.

Gutíerrez, C. (2012). Equidad en la educación superior: una propuesta de financiacion para Colombia . Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 397-413.

Mejia Pardo, D. A., & Duque Sánchez, C. L. (2013). Aproximaciones a la evaluacion del sistema de aseguramiento de a calidad para la educación superior en Colombia . Manizales.

Melo Becerra, L. A., Ramos Forero, J. E., & Hernández Santamaría, P. O. (2017). La educación superior en colombia: situación actual y análisis de eficiencia . Revista Desarrollo y Sociedad, 59-111.

Ministerio de Educación Nacional . (2013). Lineamientos para solicitud,otorgamiento y renovación de registro calificado.programas de pregrado y posgrado. Bogotá.

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Lineamientos Política de educación superior inclusiva. Bogotá: Dirección de Fomento para la Educación Superior .

Miñana Blasco, C., & Rodríguez, J. G. (2011). Calidad, evaluación y acreditación en la educación superior: a propósito de un Proyecto de Reforma en Colombia. Pensamiento Jurídico, págs. 1-23.

Novak, J., & Gowin, D. (1988). Aprendiendoi a aprender. Barcelona: Martinez Roca Traducido al español del original Learning how to learn.

Restrepo Gómez, B. (2006). ¿Hacia dónde va la Educación Superior en Colombia? Bogota: Universidad de la Salle.

Viveros Vigoya, M. (s.f.). Equidad e Inclusión en la educación superior-Algunos aportes a la discusión desde la escuela de Estudios de género de la Universidad Nacional de Colombia. 1-13.

Published
2018-07-31
How to Cite
Martin Calvo, J. F. (2018). Educational quality in Colombian higher education: a theoretical approach. Sophia, 14(2), 4-14. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.2i.799
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)