Education and information technologies: limits in the use of social networks

Límites en el uso de las redes sociales

  • Adriana Maritza Rivera Barreto Universidad Santo Tomás
Keywords: Education, new technologies, social networks, public health

Abstract

A topic that summons the educational field globally, at present, is the appropriate use of social networks by adolescents, youth and young adults, especially. The reflections developed in this article deal with revealing some positions raised regarding this topic. The methodology used is a documentary analysis of relevant investigations, which have resulted in a series of risks caused by the inappropriate use of social networks, which can be grouped into sequelae of a behavioral nature. The results show that people repeatedly exposed to social networks show situations related to low self-esteem and anxiety. Among other situations, which as a common horizon end up affecting public health, particularly from the psychological-emotional field. It is concluded that the discussions or contests in social networks are related to the mobilization of emotions, leaving aside the rational element, therefore, it is decisive that in the educational process contents of areas such as argumentation, logic and rhetoric

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Maritza Rivera Barreto, Universidad Santo Tomás
Licenciada en Idiomas Modernos Español- Inglés, magíster en Didáctica del inglés con énfasis en Ambientes de Aprendizaje Autónomo, candidata a doctora en Lenguaje y Cultura de la UPTC, Tunja, Boyacá. Integrante del grupo de investigación Ambientes Computacionales Educativos- GIACE. ORCID https:// orcid.org/0000-0001-8819-277X

References

Alvarado, A. (2022). Los desafíos de la justicia para adolescentes en America Latina. Colegio de México.

Ángel Gordo,. G. (2019). Ángel Gordo, Albert García y JaJóvenes en la encrucijada digital, itinerarios de socialización y desigualdad en los entornos digitales. Catalunia: Ediciones Morata.

Apter, T. (2022). ¿Como interpretar a los adolescentes? Retos y placeres de la educaciön en la adolescencia:.

Madrid: Sentir Macrombo.

Bordes, M. (2011) Las Trampas de Circe. Falacias lógicas y argumentación informal. Cátedra. Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Herder.

Educación, C. I. (1999). Congreso internacional sobre tecnologias y educación. Congreso internacional sobre tecnologias y educación a distancia. (pág. 263). Editorial universidad estatal a distancia.

Infancia, F. d. (2017). El estado mundial de la infancia 2017. Niños en un mundo digital. https://www.google. com.co/books/edition/Estado_mundial_de_la_infancia_2017/kZ_9DwAAQBAJ?hl=es-419&gbpv=1&d- q=edad+de+mayor+uso+de+las+redes+sociales&printsec=frontcover: UNICEF.

Josu Ahedo, C. C. (2022). La familia ¡una escuela de amistad? Madrid: Dykinson.

Millet, E. (2019). Niños, adolescentes y ansiedad, ¿un asunto de los hijos o de los padres? Barcelona: Plataforma editorial.

Morduchowicz, R. (2022). Los adolescentes y las redes sociales. México: Fondo de cultura económico.

Moya, A. V. (2020). Uso y uso problemático de pornografía en adolescentes: un debate no resuelto. Observatorio de infancia y adolescencia de Andalucía, 32-41.

Nussbaum, M. (2014). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz. Odriozola, E. E. (2016). Abuso de internet. España: Piramide.

Olmedo, S. (2019). ¿Como saber si estás a dos pasos de perder la cordura? Madrid: Aguilar.

Perez, E. (2017). Consecuencias del abuso de redes sociales en la adolescencia. Libro de actas III jornadas internacionales de investigación y salud: experiencias de investigación con grupos vulnerables. (págs. 347

-350). Almería - España.: Universidad de Almería.

Samper, P. C. (2012). Participación política de los jóvenes a través de la red. Madrid: Editorial académica española.

Urbistondo, V. (2022). Phubbing en las relaciones de pareja y su impacto en la satisfacción sexual e intimidad emocional. Iberlibro.

Urra, J. (2017). Primeros auxilios emocionales para niños y adolescentes. Madrid: La esfera de los libros. Zerrari, G. (2022). El fin de la ansiedad en niños y adolescentes. Madrid: Vergara.

Published
2023-06-27
How to Cite
Rivera Barreto, A. M. (2023). Education and information technologies: limits in the use of social networks. Sophia, 19(1). https://doi.org/10.18634/sophiaj.19v.1i.1294
Section
Artículo de Reflexión