The transformation of assessment practices at school from a teacher leadership approach

  • Valeria León Martínez Universidad Católica Silva Henríquez
  • Nicole Jara Aguilera Universidad Católica Silva Henríquez
  • Diego Cáceres Cáceres Universidad Católica Silva Henríquez
  • Carolina Villagra Bravo Universidad Católica Silva Henríquez
Keywords: assessment as learning, teacher leadership, reflective practice, educational core

Abstract

The purpose of this article is to highlight the need for significant change in education. To this end, it reflects on evaluation and the forms of teacher leadership necessary to transform learning practices in schools. By means of a literature review methodology, a systematization of the different evaluation approaches linked to school learning was carried out. In addition, we examined Latin American initiatives that are detached from conventional schooling, among which the experiences of Colombia, Uruguay and Mexico stand out. The review shows that the evaluative approach influences learning and is expressed in a certain relationship between teachers and students by virtue of the contents. It concludes on the importance of reflecting and assuming teacher leadership to redefine the evaluative practice in coherence with the educational purposes.

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Author Biographies

Valeria León Martínez, Universidad Católica Silva Henríquez
Licenciada en Educación y Profesora de Educación Básica con Mención en Educación Matemática. Titulada de la Universidad Católica Silva Henríquez. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6258-2403
Nicole Jara Aguilera, Universidad Católica Silva Henríquez
Licenciada en Educación y Profesora de Educación Básica con Mención en Educación Matemática. Titulada de la Universidad Católica Silva Henríquez.  Santiago de Chile. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7639-8041
Diego Cáceres Cáceres, Universidad Católica Silva Henríquez
Licenciado en Educación y Profesor de Educación Básica con Mención en Estudio y Comprensión de la Naturaleza. Titulado de la Universidad Católica Silva Henríquez. Santiago de Chile. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4329-4646
Carolina Villagra Bravo, Universidad Católica Silva Henríquez
Doctora en Formación del Profesorado, Académica de la Universidad Católica Silva Henríquez.  Santiago de Chile. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5428-2555

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SAUSTRAL20222803

Published
2022-12-15
How to Cite
León Martínez, V., Jara Aguilera, N., Cáceres Cáceres, D., & Villagra Bravo, C. (2022). The transformation of assessment practices at school from a teacher leadership approach. Sophia, 18(2). https://doi.org/10.18634/sophiaj.18v.2i.1193