The Educational Environment from the Perspective of Schoolchildren and their Experiences of School Stress
DOI:
https://doi.org/10.18634/sophiaj.18v.2i.1072Keywords:
educational environment, primary education, school stress, students, teachingAbstract
The objective of this research is to understand the feelings of stress and the events that produce them in fourth grade children in four public educational institutions in Comuna 11 of Medellin, Colombia. The approach used was qualitative, with a collective case study methodology. It was carried out with 83 students and two teachers in charge of the fourth grade. The experiences that generate tension, fear or sadness in students, related to school activities, should be heard from their own voice and brought to the attention of parents and teachers, in order to advance actions that allow children to develop socioemotional skills, which make it possible to visualize fewer situations as stressful, so that their journey through school is full of enriching experiences for their subjectivity and that of the members of the educational community in general.References
Águila, B., Calcines, M., Monteagudo, R., y Nieves, Z. (2015). Estrés académico. Edumecentro, 7(2), 163-178. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v7n2/edu13215.pdfAhnert, L., Hawardt, E., Kappler, G., Eckstein, T., y Milatz, A. (2012). Student–teacher relationships and classroom climate in first grade: ¿how do they relate to students’ stress regulation? Attachment & Human Development, 14(3), 249-263. DOI: 10.1080/14616734.2012.673277Álvarez, J. L. (2003). Como hacer investigación cualitativa fundamentos y metodología. PaidósBecerra, J. F., Cárdenas, O. L., Moncada, M. A., Negrete, E. C., Prieto, A., y Uribe, S. M. (2016). Los aprendizajes no intencionados en la complejidad del ambiente escolar: asunto emergente y posibilitador de acciones para la paz. Educación y ciudad, 30, 165-172. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5803817Bustamante, C., y Urrea, A. (2015). La confianza en el aula como eje transformador del mundo escolar. Revista CEFAC, 11(2), 223-236. http://www.scielo.org.co/pdf/sph/v11n2/v11n2a08.pdfConstitución Política, de 1991, Colombia D’Aloisio, F. (2015). Escuela secundaria como formación personal para la vida ulterior: dignidad, éxito y ciudadanía. Un análisis comparativo de significaciones juveniles situadas en condiciones disímiles de vida y escolaridad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(67), 1131-1155. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662015000400006&script=sci_abstractDe Pauw, C., Luciano, G., y Martín, M. (2018). La escuela como espacio de encuentro y convivencia con los otros. Anuario digital de investigación educativa, 1, 171-185. http://revistas.bibdigital.ucc.edu.ar/index.php/adiv/article/view/1548/1526Domínguez, J. (2017). Educación Emocional para la Resolución de Conflictos en la Escuela: una aproximación desde la educación social. Intervención psicoeducativa en la desadaptación social, 10(10), 11-22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6638825Encina, Y. J., y Avila, M. V. (2015). Validación de una escala de estrés cotidiano en escolares chilenos. Revista de psicología, 33(2), 364-385. http://www.scielo.org.pe/pdf/psico/v33n2/a05v33n2.pdfGutiérrez, M., y Lemons, V. N. (2016). Estudio preliminar sobre estrategias de afrontamiento ante situaciones estresantes en niños argentinos con diagnóstico de cáncer. Anuario de Investigaciones,24, 331-338. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369152696036Guzmán, C., y Saucedo, C. L. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a los estudios abordaje desde la perspectiva de alumnos y estudiantes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(67), 1019-1054. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14042022002Martínez, E., y Díaz, D. (2007). Una aproximación psicosocial al estrés escolar. Revista Universidad de la Sabana, 10(2), 11-22. https://www.redalyc.org/pdf/834/83410203.pdfMartínez, V. (2014). Prevención del estrés escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 295-306. Doi http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v1.375Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Editorial TrillasMaturana, A., y Vargas, A. (2014). Estrés Escolar. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 34-41. doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.003
Naciones Unidas (1989). Convención sobre los derechos de los niños. https://www.unicef.org/convencion(5).pdfNeut, A., Rivera, P., y Miño Raquel. (2019). El sentido de la escuela en Chile. La creación de paradigmas antagónicos a partir del discurso de política pública, el discurso académico y la investigación educativa. Estudios Pedagógicos, 45(1), 151-168, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000100151Rey, M., Martínez, M. R., y Calonge, I. (2017). Situaciones estresantes cotidianas en la infancia y su relación con la sintomatología y la adaptación. Psicología Conductual, 25(3), 483-502. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6265552Román, C., y Hernández, Y. (2011). Estrés académico una revisión crítica del concepto desde las ciencias de la educación. Revista electrónica de Psicología Iztacala, 14(2), 1-14. http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/26023/24499Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Morata.Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de caso. Morata.Trianes, M. V. (2003). Estrés en la infancia su prevención y tratamiento. Madrid: Narcea S.A.Trianes, M. V., Escobar, M., Fernández, F. J., Blanca, M. J., y Maldonado, E. F. (2014). ¿Padecen estrés los niños y niñas de educación primaria? Detección e intervención psicoeducativa. Padres y Maestros, 360, 32-36. Doi: http://dx.doi.org/pym.i360.y2014.007Wang, D., y Fletcher, A. (2017). The role of interactions with teachers and conflict with friends in shaping school adjustment. Social Development, 26(3), 545-559. DOI: 10.1111/sode.12218
Downloads
Published
Issue
Section
License
Creative Commosn Licence 4.0