Chaining mediated by learning based on eco-efficient projects

Keywords: eco-efficient ABP, linkage, science teaching, metacognitive evaluation, pedagogical mediation.

Abstract

In Colombia, the majority of universities that train professionals in chemistry prioritize their scientific training in a disconnected way with chemical processes and industrial chemistry, although 78% of chemists practice their profession in the industry, evidencing a high demand in that labor market (Ministry of Education, 2015). In the Eco-efficiency research group of the Pedagogical and Technological University of Colombia, an educational innovation was developed for training by competencies of chemists, called chaining towards green chemistry. The chaining was designed in terms of competence unit, based on metacognitive strategies of learning, evaluation and transfer; it was applied in a course of industrial chemistry in eighth semester, with pedagogical mediation of learning based on eco-efficient projects, and undertaken in an action-research (Carr, 1988). It started with 19 generic competences proclaimed in the Alfa Tuning Latin America Project (2005-2013), and 16 specific competences, articulated with the twelve principles of green chemistry, in order to ensure the sustainability of the chemical process (Anastas and Warner, 1998).The purpose of this work was to evaluate the training process by competences under the criterion of authentic evaluation and its results, referring to the relevance and effectiveness of educational innovation, formulated and executed around self-knowledge, self-reflection and self-regulation. The results, validated internally and externally, are evidenced by the semester production of 10-15 eco-efficient products submitted to the entrepreneurial process, with important academic recognition, both academically and in the productive sector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha Beatriz Ramírez González, Universidad pedagógica y tecnológica de Colombia
FACULTAD DE CIENCIAS, ESCUELA CIENCIAS QUIMICA. Estudiante doctorado(c) Ciencias de la Educación-RudeColombia.

References

Anastas, P y Warner, J. (1998). Green chemistry theory and practice. New York: Oxford University Press.

Antón, R. Gastelurrutia, J. Ramos, J. Rivas, A y Larraona, G. (2013). Learning through a Multiple Approach Competing Practical Exercise -MACPE: a case study with a teacher’s and a student’s assessment. International Journal of Engineering Education 27 (4), 805-812.

Brooks, B y Koretsky, M. (2005). The influence of group discussion on student’s responses and confidence during peer instruction. J. Chem. Educ 88,1477-1484.

Brooks-Young, S. (2005). Project-Based Learning: Technology Makes It Realistic! Today’s Catholic Teacher. 38(6), 35-39.

Carr, W y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca. Integra Educativa, 3(2).

Díaz, Ã. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior 4(11), 3-21. En: http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/340.

Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica Investigación Educativa 5(2),1-13.

Flavell, J. (1976). Metacognitive Aspects of Problem Solving. En: Resnick, L. B. (Ed.): The Nature of Intelligence. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Hernández, R. Fernández, C y Baptista L. (2005). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill. 4ª. Edición.

Mills, J. y Treagust, D. (2013). Engineering Education –Is Problem-based or Project-based Learning the answer? Australasian Journal of Engineering Education, online publication: 1–16.

Ministerio de Educación de Colombia. Observatorio laboral para la educación. Boletín Educación Superior en Cifras, año 2015. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-350451.html

Monereo, C. (2009). La autenticidad de la evaluación. En Castelló, M. (Coord.) La evaluación auténtica en enseñanza secundaria y universitaria. Barcelona: Edebé, Innova Universitas.

Monllor, D. Guillén, E. Lana, T. Bonete, P. y Gómez, R. (2012). La evaluación por pares como método de enseñanza aprendizaje de la Química Física. Departamento de Química Física Universitat d’Alacant. En: https://web.ua.es/es/ice/jornadas-redes-2012/documentos/posters/246158.pdf.

Monllor, D. Lana, T. Bonete, P y Gómez, R. (2013). Assessment of competences in the Physical Chemistry area: use of the department teaching portfolio. XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria (Universidad de Alicante), 1922-1935.

Nueno, P. (2009). Emprendiendo hacia el 2020: Una renovada perspectiva global del arte de crear empresas y sus artistas. Deusto: España.

Perkins, D. y Blythe, T. (1997). Ante todo la comprensión. Enseñanza para la comprensión, introducción a la teoría y su práctica. Mimeo. Harvard University, 7-11.

Perrenoud, P. (2013). Diez nuevas competencias para enseñar. En: https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/09/Philippe-Perrenoud-Diez-nuevas-competencias-para-ensenar.pdf.

Timmons, J. y Spinelli Jr, S. (2013). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. New York: Mc Graw Hill/Irwing Management.

Tovar-Gálvez, J. (2005). Evaluación metacognitiva y el aprendizaje autónomo. En: Tecné Episteme y Didaxis. Segundo Congreso Sobre Formación de Profesores de Ciencias. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá D.C.

Ursache, N. y Mares, C. (2013). On Student Skill. Development through Integration of Industrial Expertise in Module Delivery. The international Journal of Engineering Education 29(5), 1126-113.

Valiente, A & Galdeano, C. (2016). Chemical engineering and competences in ecology. IJRET 5(3), 145-151.

Carr, W. & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca. Integra Educativa, 3(2).

Díaz, Ã. (2013). TICs en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Revista Iberoamericana de Educación Superior 4(11), 3-21. En: http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/340.

Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista Electrónica Investigación Educativa 5(2),1-13.

Flavell, J. (1976). Metacognitive Aspects of Problem Solving. En: Resnick, L. B. (Ed.): The Nature of Intelligence. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Hernández, R. Fernández, C. & Baptista L. (2005). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill. 4ª. Edición.

Mills, J. & Treagust, D. (2013). Engineering Education –Is Problem-based or Project-based Learning the answer?. Australasian Journal of Engineering Education, online publication: 1–16.

Ministerio de Educación de Colombia. Observatorio laboral para la educación. Boletín Educación Superior en Cifras, año 2015. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-350451.htm

Monereo, C. (2009). La autenticidad de la evaluación. En Castelló, M. (Coord.) La evaluación auténtica en enseñanza secundaria y universitaria. Barcelona: Edebé, Innova Universitas.

Monllor, D. Guillén, E. Lana, T. Bonete, P. & Gómez, R. (2012). La evaluación por pares como método de enseñanza aprendizaje de la Química Física. Departamento de Química Física Universitat d’Alacant. En: https://web.ua.es/es/ice/jornadas-redes-2012/documentos/posters/246158.pdf.

Monllor, D. Lana, T. Bonete, P. & Gómez, R. (2013). Assessment of competences in the Physical Chemistry area: use of the department teaching portfolio. XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria (Universidad de Alicante), 1922-1935.

Nueno, P. (2009). Emprendiendo hacia el 2020: Una renovada perspectiva global del arte de crear empresas y sus artistas. Deusto, España: Deusto, España.

Perkins, D. & Blythe, T. (1997). Ante todo la comprensión. Enseñanza para la comprensión, introducción a la teoría y su práctica. Mimeo. Harvard University, 7-11.

Perrenoud, P. (2013). Diez nuevas competencias para enseñar. En: https://www.uv.mx/dgdaie/files/2013/09/Philippe-Perrenoud-Diez-nuevas-competencias-para-ensenar.pdf.

Timmons, J. & Spinelli Jr, S. (2013). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. New York: Mc Graw Hill/Irwing Management.

Tovar-Gálvez, J. (2005). Evaluación metacognitiva y el aprendizaje autónomo. En: Tecné Episteme y Didaxis. Segundo Congreso Sobre Formación de Profesores de Ciencias. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá D.C.

Ursache, N. & Mares, C. (2013). On Student Skill. Development through Integration of Industrial Expertise in Module Delivery. The international Journal of Engineering Education 29(5), 1126-113.

Valiente, A & Galdeano, C. (2016). Chemical engineering and competences in ecology. IJRET 5(3), 145-151.

Published
2018-07-31
How to Cite
Ramírez González, M. B. (2018). Chaining mediated by learning based on eco-efficient projects. Sophia, 14(2), 60-72. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.2i.788
Section
Artículos de investigación