Mass measurements: a political production of meanings on educational systems

  • Carmenza Sánchez Rodríguez Universidad Santo Tomás, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia.
Keywords: Equity, evaluation, exclusion, quality, massive tests.

Abstract

This article includes reflections resulting from documentary reviews and discussions with teachers and experts in educational evaluation. This has allowed us to transcend the understanding of evaluation from a technical practice to a political practice produced from a world view that legitimates and installs certain meanings on the educational systems and their actors, generating specific forms of relationship and organization that produce exclusion. In this perspective, we analyze some of the meanings produced by mass measurement practices that, presented as a technical practice, obviate the discussion of the worldviews, the conceptions and the evaluations from which they are produced. There are discussed concepts about evaluation, the assessed knowledge, recognized cultures and the processes of exclusion generated by these practices, as well as their effects on institutions and persons. It is concluded that the tests are inventions of the twentieth century, and that there have not been discussed the pedagogical and technical problems they conceal; but especially, there have been ignored their implications in terms of quality and equity and their political role in the reproduction and legitimation of differences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala-García, J. (2015). Evaluación externa y calidad de la educación en Colombia. Banco de la República. Recuperado de: http://www.banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/dtser_217.pdf.

Caracol (2005): Noticias. Recuperado de http://caracol.com.co/radio/2005/11/29/nacional/1133266380_225419.html).

Caracol (2015): Noticias. Recuperado de http://noticias.caracoltv.com/el-periodista-soy-yo/cinco-meses-sin-clase-llevan-ninos-de-escuela-rural-de-puerto-boyaca?mobile=1#!).

Díaz Barriga, F. (2005). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw Hill. Recuperado de: http://es.slideshare.net/nene_udelas/diaz-barriga-fridacapitulo5rubricas.

El Tiempo, Noticias. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/multimedia/infografias/cundinamarca-y-boyaca-con-las-mejores-pruebas-saber-11/14893536

El Tiempo. Noticias. Recuperado en http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-4098093.

Hederich, C. & Camargo A. (2000). Estilo cognitivo y logro en el sistema educativo de la ciudad de Bogotá. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

ICFES (2009) Saber 5o. y 9o. 2009. Síntesis de resultados de factores asociados Saber 11. Recuperado de: www.icfes.gov.co.

ICFES, (2015). Resolución 001 de la Junta Directiva. Recuperado de http://www.icfes.gov.co/index.php/transparencia/informacion-financiera-y-contable/presupuesto)

Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

La Nación. (2016). Noticias. Recuperado de: http://www.lanacion.com.co/index.php/noticias-regional/neiva/item/255622-el-inem-esta-sin-rector-y-sin-profesores.

Martínez, F. (2013). Evaluación en aula y pruebas externas. Uso pedagógico e interpretación de los resultados. II Congreso Internacional de Evaluación. Equidad y Desarrollo Humano realizado el 24 y 25 de septiembre de 2013 en Bogotá. Recuperado de http://congreso.evaluacion.sedbogota.edu.co/images/memorias2013/conferencias/FELIPE_MARTINEZ%20PDF.pdf).

Noticias Caracol 2015. Recuperado de: http://noticias.caracoltv.com/el-periodista-soy-yo/cinco-meses-sin-clase-llevan-ninos-de-escuela-rural-de-puerto-boyaca?mobile=1#!

MEN. Rubros presupuestales. Recuperado en: http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-355956_MEN_presupuesto_2015.pdf).

Ola Política, (2016). Recuperado de: http://www.olapolitica.com/content/los-cinco-departamentos-m%C3%A1s-pobres-de-colombia

PNUD. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo –Pueblos indígenas. Los pueblos indígenas y los Objetivos de Desarrollo del Milenio (2015). Recuperado de: http://www.co.undp.org/content/colombia/es/home/library/mdg/pueblos-indigenas-y-los-objetivos-de-desarrollo-del-milenio/.

Roth, A. (2010). La evaluación de las acciones públicas: una actividad en constante evolución. Revista Departamento Nacional de Planeación. 1 (1). Bogotá. Recuperado de http://www.dnp.gov.co/PortalWeb/LinkClick.aspx?fileticket=OMGFW2wrRZw%3D&tabid=99

Sánchez, Carmenza. (2006). Los maestros ante la Política. Magazín Pedagógico de la Universidad Pedagógica Nacional Bogotá.

Sánchez, Carmenza (2012) Lo político, la evaluación y la calidad: Tres debates necesarios en el Observatorio Nacional de Políticas en Evaluación. Revista Educación y ciencia. Número 15. Año 2012, Pág. 11 – 22 Recuperado de: http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/educacion_y_ciencia/article/viewFile/2280/2858).

Sánchez, Carmenza. (2005). Aproximación al Concepto de Política: Una Mirada desde el Observatorio Nacional de Políticas en Evaluación Educativa. Observatorio Nacional de Políticas en Evaluación. Boletín No. 3. Bogotá.

Suárez, Pedro. (2005). Incidencia de la actual política evaluativa en instituciones de educación básica del país. Bogotá: Fondo Editorial Universidad Pedagógica Nacional.

Torrado, María. (2000). El desarrollo de competencias: una propuesta para la educación colombianaâ€. Bogotá: Universidad Nacional.

Unesco/Orealc. (1990). Conferencia Mundial sobre Educación para Todos. Satisfacción de las Necesidades Básicas de Aprendizaje. Santiago de Chile.

Universidad Nacional de Colombia. Noticias. Recuperado de http://www.manizales.unal.edu.co/index.php/noticias/36-ano-2014/4247-63-386-aspirantes-presentaron-pruebas-de-admision-a-la-u-n.

Vaillant, D. (2006). Atraer y retener buenos profesionales en la profesión docente: políticas en Latinoamérica. Revista de Educación, 340. Mayo-agosto 2006, pp. 117-140. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.mec.es/re340/re340_05.pdf.

Published
2017-03-07
How to Cite
Sánchez Rodríguez, C. (2017). Mass measurements: a political production of meanings on educational systems. Sophia, 13(1), 64-74. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.687
Section
Artículos de investigación