Findings on education in Bogota (Colombia) based on a 2014 multipurpose survey
Abstract
This paper presents a study on education of the Multipurpose Survey of the year 2014, financed by the District Department of Planning of the city of Bogotá and developed by the National Statistics Department. This study focuses on determining the main reasons why people of school age did not do so at the time of the survey, and in characterizing the educational levels of household heads and their spouses or partners as referring adults in the households surveyed. The survey was applied to a sample of 61,725 people, who according to the sample design represent 7,794,463 inhabitants of urban areas in Bogota. Using descriptive and data mining techniques, it is stated that the two main reasons for not studying are the lack of money and the need to work. In addition, marital status is a more determinant predictor than sex or socioeconomic stratum. Single people are motivated to earn a college degree when they have had access to higher education at some point in their life. When studying the information of household heads, a similar behavior was observed, because the reasons for not studying were practically the same. Unplanned pregnancy and living with a partner are not outstanding reasons.Downloads
References
Alcaldía Mayor de Bogotá D.C. (10 de Enero de 1993). Decreto 16 de 2013: Por el cual se adopta la estructura interna de la Secretaría Distrital de Planeación y se dictan otras disposiciones. Recuperado de: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=51241.
Altamirano, M., & van Daalen, C. (2004). A system dynamics model of primary and secondary education in Nicaragua. 22nd international conference of the System Dynamics Society (pp.1-22). Oxford: http://www.systemdynamics.org/conferences/2004/SDS_2004/PAPERS/122VAN_D.pdf.
Barragán, S., Calderón, G., González, L., Rodríguez, R., & Ruiz, J. (2015). Referentes conceptuales para la retención estudiantil en la Universidad de bogotá Jorge Tadeo Lozano. En S. BarragánCoord.acad, La Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano en el caminio de la retención estudiantil (págs. 21-39). Bogotá: Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.
Presidencia de la República. (21 de Julio de 1993). Decreto 1421 de 1993: por el cual se dicta el régimen especial para el Distrito Capital de Santa Fe de Bogotáâ€. Recuperado de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=9027.
Departamento Nacional de Planeación. (2015). Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018 Todos por un nuevo país. Bogotá: Departamento Nacional de Desarrollo.
Ethington, C. (1990). A psychological model of student persistence. Research in Higher Education, 31(3), 279-293.
Fiori, N., & Ramírez, R. (2013). Análisis de las trayectorias y perfil de los estudiantes desafiliados en la Universidad de la República en el periodo 2007-2012. IIICLABES. Tercera conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la educación superior (pp. 259-268). Madrid: Dpto. de Publicaciones de la E.U.I.T. de Telecomunicación.
López, N., Salcedo, A., Casaravilla, A., & Diconca, B. (2013). Percepción social del abandono en Latinoamérica y España. Resultados de una encuesta-sondeo de opinión en línea. IIICLABES. Tercera conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la educación superior (pp. 198-207). Madrid: Dpto. de Publicaciones de la E.U.I.T. de Telecomunicación.
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. (2011). Términos en la letra cobertura. Recuperado el 2 de Septiembre de 2016, de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-82745.html.
Sánchez, F., & Márquez, J. (2012). La deserción de la educación superior en Colombia durante la primera década del siglo XXI: ¿por qué ha aumentado tanto? Bogotá: Ediciones Uniandes.
Secretaría Distrital de Planeación. (9 de Julio de 2014). Formulario Multipropósito 2014. Recuperado el 8 de Junio de 2016, de http://www.sdp.gov.co/portal/page/portal/PortalSDP/Encuesta_Multiproposito_2014/Documentos/Formulario_Multiproposito_2014.pdf.
Secretaría Distrital de Planeación. (2015). ¿Qué es la encuesta multipropósito? Recuperado el 8 de Junio de 2016, de http://www.sdp.gov.co/PortalSDP/Encuesta_Multiproposito_2014/Que_es_la_encuesta.
Secretaría Distrital de Planeación. (Abril de 2015). Encuesta Multipropósito 2014. Principales resultados en Bogotá y la región. Recuperado el 13 de Junio de 2016, de http://www.sdp.gov.co/portal/page/portal/PortalSDP/Encuesta_Multiproposito_2014/Resultados_2014/Boletin_Resultados_Encuesta_Multiproposito_2014.pdf.
Swail, W., Reed, K., & Perna, L. (2003). Retaining minority students in higher education (Vol. 30). (A. J. Editor, Ed.) Los Angeles: Ashe Eric.
Tan, P.-N., Steinbach, M., & Kumar, V. (2006). Introduction to data mining. Boston: Pearson Education, Inc.
Viana, N., & Rullán, A. (2010). Reflexiones sobre la deserción escolar en Finlandia y Puerto Rico. Archivos analíticos de políticas educativas, 18(4), 1-33. Recuperado de: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/698.
Creative Commosn Licence 4.0