Multidimensional Statistical Analysis Related to Educational Evolution in South America over the Last Fifty Years

  • Luis Fernando Restrepo Betancur Universidad de Antioquia
Keywords: education, statistics, investment, GDP, budget, South America

Abstract

Education is a fundamental factor for any citizen, regardless of age, race, creed or gender. The aim of this research was to evaluate different statistical variables associated with education in the different countries of South America over the last five decades. Multivariate techniques called MANOVA, cluster and canonical analysis were used to analyze the information. A high percentage of illiterate people belonging to the third age was found, mainly in the rural sector. Bolivia is the country with the highest percentage of GDP invested in education. Significant differences were found between nations in the following variables: gross domestic product, average number of students per teacher, literacy rate, percentage of students completing a cycle and educational life expectancy. It is concluded that the level of illiteracy has been decreasing significantly over the last few decades, making it possible to build a more equitable and inclusive society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Fernando Restrepo Betancur, Universidad de Antioquia
Especialista en Estadística y Biomatemática. Docente Titular e Investigador de la Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia. Grupo STATISTICAL. ORCID:  http://orcid.org/0000-0002-8583-5028.

References

Albarrán, J. (2019). La deserción estudiantil en la Universidad de Los Andes (Venezuela). Revista Educación y Humanismo, 21(36), 60-92. http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2806

Avendaño, W. R., Gómez, H. F., & Triana, A. J. (2019). Incidencia del conflicto armado en la vida de estudiantes universitarios en Colombia. Educación y Educadores, 22(2), 256- 273. https://educacionyeducadores. unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/9438

Avendaño, W. R. & Guacaneme, R. (2016). Educación y globalización: una visión Crítica. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16(30), 191-206.https://www.redalyc.org/pdf/1002/100246672012.pdf.

Calderón, G., Fonseca, R. Z. & Medina, G. (2017). La educación superior en el contexto de la globalización. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 310-319.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218- 6202017000300048.

De la Cruz, G. (2017). Igualdad y equidad en educación: retos para una América Latina en Transición. Educación, 26(51), 159-178.https://doi.org/10.18800/educacion.201702.008.

Díez, E. J. (2020).La gobernanza híbrida neoliberal en la educación pública. Revista Iberoamericana de Educación, 83(1), 13-29. https://rieoei.org/RIE/article/view/3817

Escribano, E. (2017). La educación en América Latina: desarrollo y Perspectivas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(2), 1-23. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/28147

Eslava, E. (2015). Educación en América Latina: retos y oportunidades para la filosofía de la región. Universitas Philosophica, 65(32), 223-244. http://www.scielo.org.co/pdf/unph/v32n65/v32n65a09.pdf

Gómez, L. R. (2014). La política en educación como determinante de desarrollo Económico: El contexto histórico sobre la tensión de modelos Económicos. Vniversitas, 128, 121-152. http://www.scielo.org.co/pdf/vniv/ n128/n128a05.pdf

Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325–347. doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149.

Horbath, J. E. & Gracia, M. A. (2016). El derecho a la educación: un análisis a partir de la política educativa de las dos últimas décadas en México. Revista de Relaciones Internacionales, Estrategia y Seguridad, 11(1), 171-191. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92743369009.

Fazilah, F., Zaharah, H., Azizah, A., Saran, K. G., Noor, A. M. A. (2012). The role of education in shaping youth’s national identity. Procedia Social and Behavioral Sciences 59, 443 – 450. https://core.ac.uk/download/ pdf/81145809.pdf

Jaimes, A. M. (2016). El derecho a la educación en Colombia, desde la perspectiva de los derechos humanos. Revista Principia Iuris, 13(26), 243-260. http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/ view/1144.

Lorente, M. (2019). Problemas y limitaciones de la educación en América Latina. Un estudio comparado. Foro de Educación, 17(27), 229-251. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.645.

Martínez, A. (2009). La educación en América Latina: un horizonte Complejo. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 163-179. https://rieoei.org/historico/documentos/rie49a06.pdf.

Márquez, A. (2017). Educación y desarrollo en la sociedad del Conocimiento. Perfiles Educativos, 39(158), 3-17. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.158.58635.

Molina, J. A. (2017). Nuevos discursos de la educación: escolarización, aprendizaje, autogobierno y performatividad.

Revista Folios, 45, 103-1. http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n45/n45a08.pdf.

Peirano, C., Swapna, P. E., & Astorga, M. I. (2015). Educación rural: oportunidades para la innovación. Cuadernos de Investigación Educativa, 6(1), 53-70. https://doi.org/10.18861/cied.2015.6.1.7.

Pérez, E. A. (2017). La inclusión como un proceso por el sistema educativo: experiencias de inclusión en la Universidad

de Holguín, Cuba. Educ. Soc., Campinas, 38(138), 81-98. doi: 10.1590/ES0101-73302017151507.

Poveda, I. M. (2019). Los factores que influyen sobre la deserción universitaria. Estudio en la UMRPSFXCh - Bolivia, análisis con ecuaciones estructurales. Revista investigación y Negocios, 12(20), 61-77. http://www. scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2521- 27372019000200007&script=sci_arttext.

Ramírez, A. A. (2017). La educación con sentido comunitario: reflexiones en torno a la formación del profesorado.

Educación, 26(51), 79-94. https://doi.org/10.18800/educacion.201702.004.

Published
2023-06-30
How to Cite
Restrepo Betancur, L. F. (2023). Multidimensional Statistical Analysis Related to Educational Evolution in South America over the Last Fifty Years. Sophia, 19(1). https://doi.org/10.18634/sophiaj.19v.1i.1266
Section
Artículos de investigación